RFID a kereskedelemben - a webrooming jelenség
Az árucikkek rendelkezésre állása a polcon és a pontos, valós idejű készletadatok jelentik a kulcsot a sikeres értékesítéshez azon vásárlók részére, akik pontos vásárlási szándékkal érkeznek. A felmérések szerint ők képezik az üzletbe érkező vásárlók 55%-át. Hogyan maximalizálhatjuk az értékesítést feléjük?
Attól függően, hogy melyik felmérést vesszük alapul, a vásárlások 85% – 90%-a jelenleg is a fizikai áruházakban történik. Az online shopok térnyerése évről-évre növekszik, a népszerűségük vitán felül áll.
A webrooming jelenség
Megjelent ugyanakkor egy másik vásárlói attitűd, melyet idegen szóval „webrooming” jelenségnek nevezünk. A vásárlók előszeretettel tájékozódnak online oldalakon, otthonukban kényelmesen kiválasztják a nekik tetsző terméket és kereskedőt, azonban a vásárlást már a fizikai áruházban bonyolítják le. Ennek több oka lehet, például nem akarják megvárni a kiszállítással eltelt néhány napot, vagy szeretnék fizikailag is kézbe venni a kiszemelt terméket. Ez is lehet az egyik oka, hogy hosszútávon azoknak a webáruházaknak jósolnak sikeres jövőt, melyek fizikai áruházat vagy bemutatótermet is üzemeltetnek. A vásárlók jelentős hányada igényi a személyes interakciót a kereskedővel, vagy éppen nem szeretne fizetni a szállításért.
Az idő pénz
A webrooming terjedésének köszönhetően a felmérések azt mutatják, hogy a vásárlók 55%-a az áruházba belépve pontosan tudja, hogy melyik terméket szeretné megvásárolni. Annak áráról, tulajdonágairól és elérhetőségéről előzetesen beszerzi az információkat a webshopból.
A vásárlók igyekeznek csökkenteni a vásárlásra fordított időt, ezért egyre kevésbé jellemző a céltalan nézelődés. A Footfall felmérésből kiderül, hogy az áruházba belépő vásárók csupán 4%-át teszik ki azok az emberek, akik konkrét vásárlási szándék nélkül érkeztek. A 41%-ot képviselő csoportnak is legalább körvonalakban létezik valamiféle „bevásárlólistája”. Az 55%, mely konkrét terméket akar vásárolni, szeretné azt minél előbb megtalálni és gyorsan lebonyolítani a vásárlást. Tudomásul kell vennie a kereskedőknek, hogy minden olyan körülmény amely ebben nehezíti vagy hátráltatja, a sikeres eladást veszélyezteti.
Hogyan segíti az RFID a kereskedőket?
A „webrooming” ügyfelek nem szükségszerűen elkötelezettek egy-egy kereskedő iránt a vásárlói folyamat elején. Ebben a szakaszban arra kell koncentrálnia a kereskedőnek, hogy a potenciális vásárló minden szükséges információt online elérhessen. A második sarkalatos pont, hogy az információknak – főleg a készletre vonatkozóaknak – teljesen megbízható módon naprakésznek és valósnak kell lennie. Ez az a pont, ahol az RFID (rádiófrekvenciás azonosítás) belép a képbe.
Az RFID biztosítja a láthatóságát annak, hogy mi és hol van készleten
Minden gyakorlati tapasztalat és tudományos felmérés azt igazolja, hogy az RFID alkalmazásával valós időben 95% és 98% közöttire lehet javítani az adatok pontosságát. Az olyan interneten is értékesítő cégek, melyek nem rendelkeznek kommunikált, valós idejű és hiteles készletadatokkal, az online megrendelt termékek 70%-át nem képesek átadni az üzletbe beérkező vásárlónak. Ez az adat több, mint ijesztő egy kereskedő számára, mivel nagyfokú bizalomvesztést okoz. Ezen a ponton válik az adatok pontossága az üzletmenetre ható tényezővé. Az RFID lehetővé teszi a kereskedő cégeknek, hogy ne kelljen kételkedniük az adatok pontosságában. Mivel megbízhatnak a rendszerekben, melyek a vásárlóik bizalmát erősítik, az energiájukat a vásárlókkal történő kommunikációra fordíthatják.
A valós idejű RFID készlet monitorozás lehetővé teszi, hogy az interneten keresztül megrendelt termékek esetében a vásárlót pontosan abba az üzletbe irányíthassa, melyben azt személyesen is át tudja venni. Mindez automatikusan emberi beavatkozás és folyamatos adminisztráció mellőzésével történhet.