A gazdaságos címkézés alapjai

A címkézés során néhány apróság figyelembevételével a minőség mellett a költségeket is csökkenthetjük. Nézzük meg lépésről lépésre, hogy milyen főbb szempontokat kell figyelembe venni ahhoz, hogy a termékcímke ne csak szép, hanem gazdaságos is legyen. Ha az alapokkal tisztában vagyunk, nagyobb eséllyel hozunk helyes döntéseket.

Címke mennyisége – mikor érdemes címkenyomtatót vásárolni?

Amennyiben csak kis tételben (egy-két darabtól, pár száz darab címkéig), vagy szezonális jelleggel van szükségünk nyomtatott címkére, érdemes a bérnyomtatási szolgáltatást választani. Ebben az esetben ez a legköltséghatékonyabb megoldás, mivel nem kell címkenyomtatót vásárolnunk. Felesleges pénzkidobás is volna az egész, mivel a nyomtatott, igény esetén vonalkóddal ellátott kész címkét már pár forintos áron beszerezhetjük. A címkenyomtató vásárlásának és üzemeltetésének költségei a kis mennyiség miatt irreálisan megnövelnék az egy címkére eső költséget.

Amennyiben naponta több mint 200 db címke nyomtatására van szükségünk, érdemes címkenyomtatót vásárolni.  Elsőre nagy beruházásnak tűnhet, viszont a folyamatos címkézési igény miatt a készülék ára gyorsan megtérül. Mindamellett, hogy hosszútávon költségkímélő megoldásról van szó, a mindennapi munkánkat is megkönnyíti egy jól kiválasztott etikett nyomtató. A címkenyomtatók családja nagyon sokrétű, a kicsi asztali nyomtatótól a nagy ipari nyomtatóig, különböző gyártók kínálatából válogathatunk. A megfelelő típus kiválasztását, a nyomtatási mennyiség mellett a nyomtatási mód (thermo, vagy thermo/transzfer) és az egyedi igények (pl.: vágóegység, visszacsévélő, különböző nyomtatási minőség) határozzák meg.

Termo vagy papír címke?

Azt, hogy milyen alapanyagú címkére van szükségünk mindig az adott felhasználási körülmény, igény határozza meg. Gyorsan forgó termékek esetén, mint például a zöldség-gyümölcs, elegendő a thermo címke használata. A thermo címke alapanyagát tekintve nem egy hosszú élettartamú címke, mivel könnyen sérül, hő hatására elszíneződik. Ezért csak olyan környezetbe javasoljuk használatát, ahol nem kell sokáig látszódnia az adott információnak, vonalkódnak pld: ládavég címke.

Thermo etikett használatakor a nyomtatófejet sajnos nem kíméljük, mivel közvetlenül hő hatására színeződik el a címkén az adott felirat, vonalkód. A nyomtatófej közvetlenül érintkezik a címkével, mely még a legnagobb gondosság mellett is erős mechanikai hatásnak teszi ki a nyomtatófejet.  Előnye viszont, hogy csak a címkét kell megvásárolnunk, nincs szükségünk festékszalagra a nyomtatáskor, ezáltal spórolhatunk.

Leltározáshoz, dokumentum követéshez, egyszerű termékcímkéhez, ahol a feliratnak már tovább kell látszódnia, thermo transzferes nyomtatásra lesz szükségünk, mely garantálja az évekig tartó láthatóságot. A megfelelő kellékanyag választás, papír címke + festékszalag együttes kombinációja biztosítja a szép és tartós nyomatképet. Ebben az esetben fontos, hogy a festékszalag mindig egy picit túl lógjon az etikett felületén, mivel a transzferszalag védi a nyomtatófejet a címke hordozó anyagától, ezáltal elkerülhetjük a nem kívánt sérüléseket.

A thermo-transzferes nyomtatás mellett szól még az a tény is, hogy miután a nyomtatófej és a címke között helyezkedik el a festékszalag, biztosít egyfajta kenést is a festékszalagon található viaszos réteg a fejnek, meghosszabbítva annak élettartamát. További előnye a thermo transzferes nyomtatásnak, hogy nem csak papír címkére, hanem egyedi speciális címkére, karton etikettre, műanyag etikettre, vagy akár biztonsági címkére is nyomtathatunk.

Tipp: azonos információk nyomtatásakor érdemes több pályás (egymás melletti sorban futó) címke gyártását kérnünk, mert így nem csak időt, hanem pénzt is megtakaríthatunk. Több pályás címke esetén egyszerre több, 3-5 címkét tudunk megnyomtatni, mely lehetővé teszi, hogy nagyobb méretű festékszalagot használjunk. A több pályás címke előnye, hogy kevesebb festékszalag szükséges az adott mennyiség nyomtatásához.

Címkenyomtató festékszalag helyes kiválasztása

Amire nagyon oda kell figyelnünk az a megfelelő méretű festékszalag kiválasztása. Nagyon sok helyen találkozunk azzal a problémával, hogy a nyomtatóban jóval szélesebb festékszalagot találunk, mint amekkora szükséges lenne a címkéhez. (Ez adódhat abból, hogy többféle méretű címkét használnak és elfelejtik kicserélni a transzfert. Például egy 25mm(magas)x50mm(széles) címke nyomtatáshoz egy 60mm széles festékszalagot kell választanunk, mivel ez egy standard festékszalag méret és ez esik a legközelebb az 50mm széles címkéhez.) Előfordul, hogy van egy másik például: 60mm(magas)x100mm(széles) címkénk is, melyhez 110mm széles festékszalagot használunk. Miután majdnem dupla akkora méretű festékszalagról van szó, a fele szalagot felhasználás nélkül dobjuk ki, növelve ezzel a címkenyomtatás költségeit.

Címke mérete, elrendezése

Végül, de nem utolsó sorban a megfelelő címke méretet is ki kell választanunk. Ennek meghatározásához fel kell mérni, hogy mekkora hely áll rendelkezésre terméken. Pontosan tudnunk kell azt is, hogy mennyi információt kell feltüntetnünk a címkén. 
Vonalkód nyomtatása esetén azt is figyelembe kell vennünk, hogy annak mérete megfelelő legyen, a vonalkód olvasók magabiztosan tudják olvasni. Méret szerint nagyon sokféle etikettet különböztetünk meg, melyeket a címke magassága és szélessége alapján határozunk meg. A méret kiválasztásánál érdemes a standard, nagy tömegben használt címkeméretek közül választani. Ezeket olyan mennyiségben állítják elő, hogy fajlagosan a legolcsóbb megoldást jelentik a címkézésre.

Összegezve – ha gazdaságosan szeretne címkézni

  • Válasszon termo címkét a gyorsan forgó termékekre (rövid élettartamú élelmiszerek)
  • Ha nagy tömegben állít elő címkét – és lehetséges – használjon több pályás címkét (festékszalag optimális kihasználása, nyomtató élettartam növelése)
  • A címke méretéhez legközelebb eső festékszalag méretet válassza
  • Optimálisan határozza meg a megvásárolt címke mennyiségét (nagyobb mennyiség = alacsonyabb ár)
  • Használjon jó minőségű címkét, az olcsóbb címkén megtakarított összeg többszörösét fogja a címkenyomtató szervizelésére fordítani
  • Csak akkor vásároljon címkenyomtatót, ha mennyiség ezt indokolja

Ajánlatkérés