Tehergépjármű rakománykezelés hiba nélkül Denso BHT-1700 PDA-val | Ózdi Acélművek Kft.
Tehergépjármű rakománykezelés hiba nélkül Denso BHT-1700 PDA-val | Ózdi Acélművek Kft.
ÓAM Ózdi Acélművek Kft. - Cégbemutatás
Az ÓAM - Ózdi Acélművek Kft 1997 óta a német Max Aicher vállalatcsoport egyik magyarországi leányvállalata. Fő tevékenységük a melegen hengerelt betonacél termékek gyártása és értékesítése.
A gyár a tulajdonosváltást megelőzően csak hengerművel rendelkezett, mivel a régi Ózdi Kohászati Üzemek legfiatalabb gyáregységeként működött. Ezt egészítette ki az új tulajdonos egy új, 400 ezer tonnás évi teljesítményű mini acélművel. Ettől kezdve saját maguknak tudnak előállítani alapanyagokat is a gyártáshoz, hulladékvasból elektrokemencével.
Másodtermékekként tekercses kivitelben is gyártanak, illetve húzott, egyengetett drótokat és betonacél síkhálót is előállítanak, értékesítenek.
Bel- és külföldön egyaránt értékesítik termékeiket, főként a szomszédos országokban, valamint a lengyel és cseh piac részére.
Szállítmányok adminisztrációja a múltban
Korábban papír alapú rakománylista alapján történt a szállítólevelek készítése. A rakodómunkások részére kézzel írt papíron adták ki, mit és milyen mennyiségben kell felpakolni a teherautóra. A rakodómunkás ezt követően szintén kézírással egészítette ki a listát, mi került ténylegesen kiszállításra. Majd miután leadta a listát az irodások felé, ez alapján készült el a szállítólevél.
Már a korábbi ERP rendszer használata során felismerték, hogy ezen a folyamaton egyszerűsíteni lehetne egy informatikai megoldással, melynek kiegészítésére vonalkódos PDA-kra lesz szükség. Ennek okán elkezdték felmérni milyen elérhető eszközök vannak a piacon.
“Folyamatban volt egy vállalatirányítási rendszer váltásunk, amikor megtaláltuk a Smartindy-t. Az ERP váltás után felmerült az igény, hogy a kiszállításon a tehergépjárművek rakományainak összeállítását valamilyen IT rendszerrel megtámogassuk.” - mondta el Bodnár Gábor, informatikai vezető.
A kihívás: Megfelelő eszköz kiválasztása
Az informatikai szempontok figyelembevétele mellett a fő szempont az volt, hogy a kiszállításon dolgozó kollégák egy minőségi anyagokból készült, komfortos adatgyűjtőt kapjanak a napi munka ellátására.
Az ipari felhasználás miatt masszív eszközre volt szükségük, azonban sarkalatos kérdés volt, hogy a robusztusság ne menjen a kényelem rovására. Figyelembe vették a PDA fizikai méreteit, a kijelző átmérőjét és a súlyát is. Mivel a vállalat több kültéri raktárral is rendelkezik, az is elvárásként szerepelt, hogy víz- és porálló legyen a készülék.
A Smartindy szakértői a kritériumok szem előtt tartásával 3-4 különböző márkájú adatgyűjtőt ajánlottak.
Ezeket az Ózdi Acélművek Kft. munkatársai, budapesti irodánkba tett látogatás során vehették alaposan szemügyre.
A megoldás - Denso BHT-1700
A döntéshozók mellett, a szállításon dolgozó kollégák is részt vettek ezen a találkozón, így élesben kipróbálhatták és kiválaszthatták a kihívásnak leginkább megfelelő PDA-t.
“Technikailag felkészültek, széles választék volt az olvasókból és segítőkészek voltak.” - nyilatkozta velünk kapcsolatban Gábor. “Nagyon fontos volt számunkra a kiszállítási kollégák véleménye. Teljes körű tájékoztatást és bemutatót kaptunk. Kézbe vehették, kipróbálhatták, “nyomogathatták” az ajánlott eszközöket, nem csak egy képet láttunk róluk. Ez alapján választották ki a Denso BHT-1700-as adatgyűjtőket.”
9 db BHT-1700-as mobilterminál került bevezetésre első körben. Ezekre saját webes alkalmazást fejlesztettek, amivel a rakományjegyzéket készítik azóta is.
A Denso terméke elmondásuk szerint jól bevált számukra, meghibásodást nem tapasztaltak különösebben. A nagymértékű kihasználtság miatt, maximum akkumulátor cserékre volt szükség. Két esetben történt csupán nagyobb kár, ami leejtésből fakadt, azonban ez ipari környezetben szinte elkerülhetetlen. Ez az eszközök cseréjét tette szükségessé.
Az eredmény - Rakománykezelés, leltár, beléptetés
“Több fontos területen is jelentkezett az előnyük, - elemezte az informatikai vezető - A kiszállításnál a tévesztések, félreírások, elírások és számolási hibák száma gyakorlatilag nullára esett. Nincs mit megírnia a rakodómunkásoknak, csak “lövöldöznie” kell az olvasóval.
A kijelzőn látja, hogy hol tart a rakodás: adott teherautóra, adott minőségből, adott méretű anyagból mennyit kell még felpakolnia. Nem kell kézzel írogatni az A4-es jegyzéket
Az irodában sem kell kézzel felgépelni a rendszerbe az adatokat, egy gombnyomással átmennek az információk és gyakorlatilag egy gombnyomással kiállítják a szállítót is.
A rakodás ideje nagymértékben nem változott, maximum 5%-kal lett gyorsabb, azonban az igazi nyereség az adathibák nullára redukálása a rakodás adminisztrációjának jelentős csökkentésével.”
A használatba vételt követően továbbá kibővült az adatgyűjtők felhasználási köre, ezekkel oldják meg jelenleg:
- a leltározási feladatokat is saját raktáraikban,
- a leltározási feladatotokat a konszignációs raktáraikban (Itt külső partnereknek tárolnak különböző anyagokat, korábban papíron és Excel táblázatokban vezették mit és mikor adtak ki és vételeztek be.)
- és a külső dolgozók beléptetését a portaszolgálatnál.
A tervezettel ellentétben szélesebb körben kezdték alkalmazni a PDA-kat. Így ezek feladatköreinek bővítésével, további 8 db Denso BHT-1700 beszerzésére merült fel igény.